Wnuczek, policjant, pracownik banku - sposobów jest wiele. Grunt to nie dać się oszukać!
Seniorze jeżeli dzwoni do Ciebie osoba podająca się za krewnego i informuje Cię, że:
- jest w trudnej sytuacji życiowej i potrzebuje pieniędzy;
- uczestniczył w wypadku drogowym;
- prosi o pomoc finansową.
Rozłącz się – to może być oszust!
Jeżeli dzwoni do Ciebie rzekomy policjant czy prokurator i informuje Cię, że:
- ktoś z osób Ci bliskich spowodował wypadek lub popełnił przestępstwo – ma problemy i potrzebne są pieniądze na kaucję
Jeżeli dzwoni osoba podająca się za pracownika banku i mówi o tym, że:
- na Twoim koncie jest podejrzana aktywność;
- potrzebuje Twoich danych aby zapobiec kradzieży;
- każe zainstalować na telefonie aplikację.
Rozłącz się – to może być oszustwo!
Pamiętaj:
- policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji;
- policja nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu!
Zapamiętaj, bądź ostrożny w kontakcie z obcą osobą:
- Nie działaj w pośpiechu!
- Stosuj zasadę ograniczonego zaufania – nigdy nie wiesz, kto jest po drugiej stronie, a oszuści wykorzystują łatwowierność;
- Nie reaguj emocjonalnie tylko sprawdź, upewnij się, że dzwoniący to Twój krewny — zadzwoń pod numer jego telefonu i porozmawiaj z nim;
- Niezwłocznie poinformuj Policję o takiej sytuacji.
Drodzy Seniorzy! Przy podejmowaniu decyzji finansowych kierujcie się rozsądkiem. Bądźcie czujni, nie ufajcie bezgranicznie, słysząc w słuchawce prośbę o finansową pomoc, opanujcie emocje, rozłączcie się, a następnie zadzwońcie do osoby, która rzekomo potrzebuje pomocy w celu weryfikacji jej tożsamości lub do osoby zaufanej z prośba o radę. Jeśli poczujecie się zagrożeni dzwońcie na numer alarmowy 112.
młodszy aspirant Dariusz Kaczmarek